Jak usadzić gości na weselu

Kiedy już stworzysz listę gości (podpowiedzi tutaj), musisz podjąć decyzję jak ich usadzić. Wszystko zależy od liczby weselników, oraz wybranego przez Ciebie obiektu. Zwykle wybierając obiekt, od razu wybierasz rodzaj i ustawienie stołów – okrągłe, w kształcie L lub po prostu jeden długi. Ustalenie kto, gdzie i z kim usiądzie to zadanie na najwyższym poziomie dyplomacji – zwłaszcza jeśli Wasze rodziny są duże i częściowo skłócone. Z moją pomocą, dasz sobie jednak spokojnie radę. Zaczynajmy 🙂

b9170683-b6fe-4c4a-affb-dab9fa18b9a3~rs_768.h

 Wiem, że cały czas męczę Cię, że wesele musi mieć określoną stylistykę lub motyw przewodni, więc ten post nie będzie się w tym odróżniał. Stoliki okrągłe pasują bardziej do ślubów a la glamour, bardziej eleganckich i klasycznych. Młoda Para wraz z rodzicami świadkami zasiada wtedy przy jedynym długim stole u szczytu sali (tak, aby byli widoczni przez wszystkie otaczające stoliki). Jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, musisz posadzić gości według określonych kryteriów, a konkretne miejsca przypisane zostaną konkretnym osobom. Długie stoły nadają bardziej rodzinnego, biesiadnego charakteru – wszyscy siedzą razem, wszyscy się widzą, a Para Młoda znajduje się w centrum lub na złączeniu (jeśli kształt przypomina literę U). W tej sytuacji nie musisz rozsadzać gości – niech każdy usiądzie tam gdzie chce.

sc-manage-wedding-seating-chart-family-0412-20160408

 Teraz ta ciężka część – musisz to po prostu rozpisać. Jeśli jesteś utalentowana technologicznie możesz rozrysować to na komputerze, jeśli nie weź po prostu duży arkusz, narysuj kółka i prostokąt, a wszystkie nazwiska gości rozpisz na małych karteczkach. Dzięki temu, będziesz mogła je dowolnie przyczepiać, przekładać i zamieniać. Ostatecznego kształtu Twoja rozpiska nabierze dopiero po otrzymaniu wszystkich RSVP (odpowiedzi zwrotnych z potwierdzeniem przybycia).

Jest kilka tradycyjnych zasad, którymi powinnaś kierować się przy ustalaniu kto i gdzie siada: 

  • małżeństwa i pary sadzamy zawsze obok siebie
  • kobiety i mężczyzn sadzamy na przemian
  • młodzież sadzamy osobno (miej serce, nie każ im siedzieć z rodzicami…)
  • dzieci sadzamy z rodzicami, chyba że decydujemy się na stół dziecięcy i animatorkę (więcej tutaj)
  • nie sadzamy obok siebie osób, o których wiadomo, że się nie lubią (dotyczy zarówno rodziny, jak i znajomych, którzy np. kiedyś byli parą)
  • sadzamy starsze osoby jak najdalej od muzyki

188fbb24-424d-43c0-9370-21ff73e09c9d~rs_768.h

 Pamiętaj, żeby wszystkie przeczytane tutaj i na innych blogach rady dopasowywać do swojej rodziny. Uważam, że dobrym pomysłem jest mieszanie gości od Twojej i Narzeczonego strony – w końcu wesele jest po to, żeby się integrować. Nie idź na łatwiznę i postaraj się usadzić gości tak, żeby niekoniecznie dobrze się znali, ale mieli wspólne zainteresowania. Jeśli masz wśród znajomych singli, którzy nie przychodzą z osobą towarzyszącą, to też posadź ich razem. Dobre dobranie stołów będzie ważne przy różnych weselnych grach, o których napiszę niedługo. Wiadomo, że zawsze przychodzi moment, w którym towarzystwa się zmieniają, a wiele osób przesiada się chwilowo na inne miejsca, ale nie zwalnia Cię to z obowiązku, żeby odpowiednio dopasować ich do stołów.

fe03fde7ace1ca9bc82db6bbacae4dc0

Musisz też dobrze przemyśleć sprawę Waszego stołu. Klasyczna wersja to: Para Młoda, ich rodzice oraz świadkowie. Sytuacja komplikuje się w przypadku, kiedy Twoi albo Narzeczonego rodzice są rozwiedzeni, bądź też któreś z Was straciło jednego z rodziców. W przypadku rozwodu, rodzice mogą po prostu nie czuć się dobrze siedząc obok siebie lub woleli by siedzieć ze swoimi nowymi partnerami. Jeśli jedno z Waszych rodziców jest samotne, może być dla niego niezręczne siedzenie przy wspólnym stole. Jeśli Twoja sytuacja rodzinna jest skomplikowana, musisz dopasować okoliczności do problemu – może lepiej, żeby każde z Waszych rodziców siedziało ze swoją rodziną? Jest też możliwość, aby Para Młoda siedziała przy stole sama.

3fb7af2c9b3efe1b558b1bda8ef9e816

lubna-dekoracja-stou-thinkstockcom-3_2342015

thumb_23701_post_catalog_photo

Wesele powyżej 40-50 osób wymaga ustalenia miejsc siedzących. Przed wejściem do sali powinien znajdować się tzw. “seating-chart”, czyli rozpiska miejsc, a na każdego powinna czekać piękna winietka. Pamiętaj, że te dwa elementy powinny być dopasowane stylistyczne do reszty oprawy graficznej wesela, takiej jak zaproszenia (najlepiej zamawiać to wszystko w jednym miejscu). Seating-chart jest wspaniałym elementem dekoracyjnym – najmodniejsze w tym sezonie są te szklane i w pozłacanych ramach oraz udekorowane żywymi kwiatami.

13254395_1538221279821141_2949460238521297596_n 6b33e01f20a56d57c48e046c32bb2d96

bfef9f53b637081448bfc8b320f87a3d

83e9da52ff110b02a15486c429c46a1b

51d4fe78f8736c2425f1ea79d77e0d3c

4af1513a08ff1cf12af35b30c45c2e0d

2572c7d9183b2c4d7b855b38a8c87f55

8d3e6b29e585e55fabb40e53e9303478

2766713598b96a562f27d1b64c35e6bc

90b397683f6bc32b33c90ec87d1ca185

1f75d5486dcad6173f81d4692e1929cf

7690c7eb58a9af7b564353a6bf4c62f9

Jeśli nie planujecie sadzać gości, również warto to zaznaczyć. Wystarczy piękny plakat z napisem “Kochani, wszyscy jesteśmy rodziną, więc prosimy – zajmijcie miejsca, a nie strony”. Nie będziesz rozstawiać na stołach winietek (niewiadomo, kto gdzie usiądzie), ale i tak musisz je mieć. Mogą być one elementem pierwszej gry dla gości – każdy będzie musiał odnaleźć swoją i zabrać ją ze sobą do wybranego miejsca. Do nazwisk możesz dodać także informację, kto kim jest – np.” Anna Kaczmarek – ciocia Panny Młodej”, dzięki temu gościom, którzy się nie znają łatwiej będzie nawiązać konwersację.

401e87fc1f620d02784d1d6a5250679f

66d3d8c7af777bfaf885a7d7747803d9-1

b8a44841e49a14b23767ada1a512d015

f2cb8426db3bff08bf015501ea585fb6

 7e5bb7f2077e22e1417ce590086eeb76(zdjęcia Pinterest)

Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące rozsadzania gości (i każdego innego ślubnego tematu) napisz do mnie maila na biuro@prettylittleweddings.pl lub wiadomość na profilu Pretty Little Weddings na FB 

Share:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *